Foto: Helena Christerdotter

Svensk kaffepassion sedan 1906

Nifa träffar Anders Thorén, kommunikationschef på Löfbergs, på Löfbergs Rosteri & Kaffebar längst ned i kaffeskrapan i Inre Hamn, Karlstad. Här kan man njuta av fantastiskt gott kaffe tillsammans med fika bakat på plats. Anders berättar att Löfbergs är duktiga på kaffeupplevelsen och alltid vill inspirera kunden till ny kunskap och goda kaffestunder. Vi kan bara hålla med.

Historien om Löfbergs är historien om ett familjeföretag som utvecklas från ett litet lokalt företag till att bli en internationell aktör. Ett företag vars kaffe till en början säljs i Värmland med omnejd, men som idag serveras över hela världen. Det är historien om ett företag där passionen för fikakulturen och gott kaffe har funnits med sedan starten, liksom engagemanget för hållbarhet och rättvisefrågor. 

– Visst är det häftigt att människor i alla delar av världen kan dricka kaffe som är rostat i Karlstad! Det hoppas jag att alla värmlänningar är stolta över, säger Anders.

Löfbergs grundades 1906 av bröderna Anders, John och Josef Löfberg. Företagets första adress är Södra Kyrkogatan 1 i Karlstad, ett stenkast från dagens huvudkontor. 1960 invigs den ikoniska kaffeskrapan, och på 1990-talet tar internationaliseringen ordentlig fart. Nu börjar Löfbergs exportera kaffe och etablerar dotterbolag på nya marknader. Idag går hälften av allt kaffe på export och man har kontor i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Lettland, och England.

Löfbergs grundades 1906 och 1960 invigdes kaffeskrapan som nu är en ikonisk del av Karlstads stadsbild.

Den 1 juli 2021, på sin 115-årsdag, ger Löfbergs sig själva en rejäl födelsedagspresent. Löfbergs inviger ett nytt modernt rosteri för hela bönor i Välsviken i Karlstad, den största investeringen i företagets historia. En framtidssatsning som speglar ambitionen att fortsätta bjuda på gott och hållbart producerat kaffe en lång tid framöver.

– Att vi växer både i Sverige och utomlands innebär att vi kan göra investeringar på hemmaplan, och det är viktigt för oss. Det är här i Karlstad och Värmland som vi har vår historia, och det är här vi skapar vår framtid, säger Anders.

Svenskarna gillar sitt kaffe och värmlänningar är bland de största kaffedrickarna i Sverige visar en ny undersökning från Kantar Sifo som gjorts på uppdrag av Löfbergs. Drygt hälften av alla myndiga svenskar dricker en till tre koppar om dagen och Värmland ligger bland de län där man konsumerar mest kaffe.

Löfbergs vinnande koncept har varit att kontinuerligt ta fram nya produkter och tjänster i sitt sortiment. Löfbergs är det kaffe som ökar sin försäljning mest inom dagligvaruhandeln, och man är marknadsledare inom Out of Home, dvs. försäljning till hotell, restauranger, caféer och arbetsplatser.  Löfbergs är också stora på Private label-marknaden där man bland annat producerar kaffe åt IKEA, McDonalds och Circle K.

– Att vi har ett brett sortiment med spännande smaker är en framgångsfaktor, en annan är våra fantastiska medarbetare. Jag vågar lova att när det gäller kunskap och engagemang är det ingen som slår oss på fingrarna. Det får vi ofta höra av våra kunder, säger Anders.

Det bästa med att arbeta på Löfbergs är att få arbeta i ett värderingsdrivet familjeföretag med ansvarsfulla och engagerade ägare. Dessutom är det fantastiskt att arbeta med en produkt som dom allra flesta har en relation till och tycker om.

Anders Thorén, Kommunikationschef, Löfbergs

Den goda smaken har Löfbergs jobbat med sedan 1906. Att ta ansvar för människor och miljö har varit naturligt lika länge. Idag spänner hållbarhetsarbete över hela värdekedjan – från böna till kopp. Löfbergs köper allt kaffe direkt i odlarländer och besöker kontinuerligt kaffebönder som levererar kaffet. Man driver också egna utvecklingsprojekt för att hjälpa småskaliga kaffeodlare att möta klimatförändringar och förbättra sina levnadsvillkor. På hemmaplan handlar hållbarhetsarbetet bland annat om energieffektiviseringar och att utveckla klimatsmarta förpackningar.

– För oss är det självklart att kaffe både ska smaka och göra gott. Det handlar om att vi vill bidra till en värld där både människor och kaffe kan växa, avslutar Anders vårt samtal.

Vill du veta mer om Löfbergs finner du dem HÄR.

Kort om Löfbergs

  • Familjeägt kafferosteri grundat 1906
  • Ägs av familjen Löfberg, nu i tredje och fjärde generationen
  • Har drygt 300 medarbetare i 6 länder
  • Aktiv på 10 kärnmarknader med 3 varumärken (Löfbergs, Peter Larsen Kaffe och Kobbs)
  • Köper noga utvalt kaffe från ca 40 000 odlare i 25 länder
  • Är en av världens största inköpare och rostare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe
  • Producerar ca 10 miljoner koppar gott kaffe – om dagen